Трансфъгърашан / Transfagarasan

Две от най-популярните историко-географски области в Румъния, Влахия и Трансилвания, са разделени от Фъгърашките планини, най-високият масив в Южните Карпати! А благодарение на някогашния комунистически лидер на страната – Николае Чаушеску, днес можем да ги прекосим по един от най-красивите пътища в Европа… Трансфъгърашан!

Язовирната стена Видрару

Първата ни спирка по прочутия румънски път DN7C е язовир Видрару. Построената през 1966 г. язовирна стена е с внушителни размери – малко над 166 м височина, 305 м дължина и побира 465 милиона кубически метри вода! Оставихме автомобила веднага след тунела, на разклонението към западния бряг и се разходихме по пътя, за да се насладим на прекрасната гледка към водите и бреговете на язовира. Превърнат е в една от атракциите по пътя Трансфъгърашан, понеже предлага възможност за разходка с лодка или пък скок с бънджи от специално изградена площадка.

Освен металната статуя на Прометей, извисяваща се над всички, често може да бъде забелязана и въоръжена охрана около язовирната стена. Причината за това е, че в скалите около нея има множество експлозиви. Поставени са умишлено, за да може скалите да бъдат взривени в случай на опасност и да се създаде естествена преграда.

Историята на Трансфъгърашан

Шофирането по 120 километровото трасе е едно от най-зрелищните неща за правене в цяла Румъния! Построен от Чаушеску в периода 1970-1974 г, Трансфъгърашан е бил със стратегическо значение в случай на инвазия от СССР. Идеята за бърз преход през планината идва след нахлуването на съветските войски в Чехословакия през 1968 г. и желанието на румънския лидер да има възможност за реакция, ако това се случи и с неговата страна.

По преминаващото през билото на планината трасе, на места с достигаща надморска височина над 2000 м, е трябвало да преминават бързо и необезпокоявано войски и техника… Интересен е начинът на изграждане, като строителството е започнало едновременно от двете страни, а до момента на приключване са използвани тонове камък и бетон и 6 милиона килограма динамит. Има и човешки жертви, като по официални данни те са 40  работници, но по неофициални са стотици…

💡 Пътят минава покрай 833 малки моста, 28 виадукта и през най-дългия тунел в Румъния към момента – „Капра“ (887 м)!

Какво да очаквате и как да се подготвите

– бавно каране – никой не кара бързо, всички пътуващи по този маршрут са там като туристи, за да се наслаждават на прекрасните пейзажи и да спират внезапно на всевъзможни отбивки. Средната скорост на шофиране е около 30-40 км/ч.

– мъглата – често метеорологичните условия са много променливи и бързо може да падне гъста мъгла… На моменти не виждахме нищо пред нас, но имахме късмета да преминава бързо…

– затворен през зимата – основната част от прохода е официално затворена от 1 Декември до 1 Май, но поради лошо метеорологични условия, често се случва да бъде невъзможно да го посетите още от края на Октомври, чак до Юни. Актуална информация може да намерите в сайта на румънската пътна агенция – ТУК.

– близка нощувка – прекарайте вечерта преди прехода през Трансфъгърашан на близко разстояние, за да може да тръгнете възможно най-рано!

– избягвайте уикендите – поради популярността на мястото, през уикендите се струпват тълпи от румънци и чужденци. Ако не обичате да се блъскате сред множество хора, може да планирате посещение в ден от седмицата. Ние бяхме в понеделник и натовареността бе балансирана и не натоварваща.

– шофирането по него не е трудно – въпреки че на много места из интернет е упоменато, колко предизвикателно е шофирането по Трансфъгърашан, не се изискват по-професионални шофьорски умения. Не трябва да се разконцентрирате, понеже S и U образните завои следват един след друг, но пътят е в отлично състояние и както вече споменахме, няма забързани шофьори, които да ви притискат. Ако никога не сте шофирали по тесен планински път, тогава трябва да сте двойно по-внимателни!

– носете си дебели връхни дрехи – дори и да го посетите в разгара на лятото, в най-високите части на пътя температурите може да са значително по-ниски от тези в близките градове. Особено около езерото Бъля. Времето там се мени за секунди и е задължително да си носите по-дебели дрехи.

Завоите и гледките от Видрару до Бъля

Трасето може да се раздели ориентировъчно на две части – от Видрару до езерото Бъля и от там до Карцишоара. Това естествено е в посока от юг на север, както го прекосихме ние. Много хора от северна Румъния пътуват само по втората част и стигайки до езерото се връщат обратно, което прави първата по-малко популярния участък от Трансфъгърашан. На нас пък ни хареса много повече! Най-вече заради виещия се нагоре към стръмните планини път и живописните гледки, които създава! За да се подготвите по-лесно за пътуването, ще ви посоча няколко съществени спирки и гледки от маршрута, на които може да спрете.

До един от частично покритите тунели

Отбивката на Pârâul Capra

Завой

Водопада Capra

Отбивката след водопада

До будката Popas cu bunătăți

Завой

Водпад mică Capra

Бяхме впечатлени от зрелищните и разнообразни пейзажи, които се разкриха пред нас! Освен множеството завои, пътят преминава покрай красиви тунели, планински поточета и дори величествени водопади, като водопад Капра. Спускайки се отвесно по високата скала, водопадът, чието име означава „Коза“, се разчленява в множество притоци, за да допълни природната идилия!

Изброените точки за спиране са само част от всички възможни по дължината на пътя! Може да спрете почти навсякъде, където прецените, че има какво да се види… На места има бараки, продаващи местни деликатеси, като сирене, салам, мед и сладко.

💡 Популярността на Трансфъгърашан придобива невиждани висини през 2009 г., когато британското ТВ шоу Top Gear го обявява за един от най-добрите пътища за каране в света!

Езерото Бъля

Най-високата част от прехода е около езерото Бъля. Ледниковото езеро е разположено на 2034 м надморска височина в Трансилванските Алпи. Може да се паркира на платения паркинг (10 леи на час) или да си намерите свободно място около пътя. Имайте предвид, че паркингът се управлява от малко съмнителни типове и често туристи, спрели около главния път за да избегнат таксата на паркинга, откриват автомобилите си надраскани…

Целият район е добре оформен туристически център, с изобилие от сергии с местни деликатеси, различни сувенири, интересни продукти и множество възможности за похапване. Също и няколко хотела. Най-приятното нещо за правене е свежа разходка около кристално чистите води на езерото. От там стартират различни маркирани пътеки в планината, които водят до близките върхове и хижи. А съвсем близо и на достъпно пешеходно разстояние е прочутата гледка към завоите на Трансфъгърашан…

Пътят надолу

Шофирането по цялото трасе е уникално изживяване! Ако все още не сте разбрали, основната атракция по него е самият път! Остана ни още малко… Времето стана променливо, започна да превалява и не спирахме на много места от втората част към Карцишоара. Един наакан памперс ни даде възможност да посетим една от отбивките малко след старта на спускането и да видим по-отблизо предстоящия маршрут. Видяхме и лифта, който тръгва някъде около водопада Бъля. О, да… и огромното стадо овце, което пасеше по възможно най-стръмната поляна…

Мечките

Много хора споделят, че са срещнали мечки по време на посещението си… И ние ще влезем в тази статистика! Изведнъж няколко коли пред нас спряха с включени аварийни светлини и когато ги настигнахме, разбрахме причината… Мама мечка и малко мече! Страхотна гледка за финал на цялото ни приключение из Трансфъгъраш! Мечетата си седяха край пътя и по никакъв начин не застрашаваха туристите, но е добре да не ги храните, за да не бъдат насърчавани да напускат традиционните си домове, които са навътре в гората…